게임/게임 엔진의 이해

[Handmade Hero] Intro to C on Windows - Day 3

한진희 2023. 8. 27. 04:58
반응형

1. Pointer

- Where is our value located at? 

char unsigned Test;
char unsigned *TestPointer;

TestPointer = &Test; // Identify address of "Test" using "TestPointer"

2. Virtual Memory

- Divide memory into "pages"

- OS uses table to view "pages"

3. Hardware

- Non-trivial Distance b/w CPU and Memory = ~8cm

-  Speed of light = ~ 300M m/s

- CPU clock = ~3.2 ghz

- Speed of light / 3.2 ghz = ~9cm

- CPU가 1번의 Cycle을 돌 동안 빛이 이동한 거리 = ~ 9cm

- 위와 같은 결과 덕분에 데이터가 메모리에 들어가고 나가는 것은 중요하다.

- GPU까지 포함하게되면 속도에 더 악영향을 미치게 된다.

- Stacked DRAM = RAM that sits on the CPU

4. Latency, Throughput, & Bandwidth

- Latency: 하나의 일이 한바퀴 도는데 걸리는 시간 (적을수록 좋음)

- Throughput: 정해진 시간에 일을 할 수 있는 양 (클수록 좋음)

- Bandwidth: Throghput 간편화 버전

5. Memory Controller

- 속도: L1 > L2 > L3 > Main Memory > Hard Drive

- 사이즈: Hard Drive > Main Memory >  L3 > L2 > L1

Reference

- Official Lesson

 

반응형